Historien om våra erfarenheter av Sydafrikaresor tål att berättas. Vi hade en fantastisk resa i Sydafrika tre veckor i mars och blev mycket förtjusta i landet. Det mesta var bokat genom resebyrån. Som väl var så hade jag tid att lusläsa alla resehandlingar för det var ett antal missar i bokningarna. De hade t.ex. missat att boka flera nätters boende. De missade en utflyktsdag i Kapstaden som vi bokat per mail. Vi fick en dålig vägbeskrivning som gav oss en onödig utflykt i Johannesburg. Det var mycket dålig information om hur det är att bo på en safarilodge, vilket vi aldrig gjort tidigare. När vi kom hem så hade vi förväntat oss någon form av utvärdering. Det är ju rimligt när man spenderat 85 kkr hos ett företag. När vi tog tag i saken och skrev en utvärdering själva så började en, som det kändes, oändlig mailkonversation där allt vi skrev skulle analyseras. Vi skrev både positiva och negativa omdömen, men fokus blev på de negativa. Vi skrev på nytt, både i listform och fritext, men fick inte den respons som man hoppats. Visst, något litet ursäktande ord kom det väl, men inget som visade att man ville ha kvar oss om kund. Vi klargjorde också att vi kände oss färdiga med relationen med Sydafrikaresor. När VD ändå ringde upp så nämnde jag, efter ett lätt upprört samtal, att det finns olika sätt att gottgöra en kund. Om man inte vill skicka pengar så finns det ju olika presentkort och likande. Döm om min förvåning när det någon dag senare dök upp ett presentkort från dem, tillsammans med aktuell katalog! De hade alltså skickat ett presentkort på 1000 kronor som de innerst inne måste veta att vi inte skulle använda… För det första åker vi inte till Sydafrika speciellt ofta, och för det andra så hade vi sagt att vi inte ville vara kund hos dem. Förmodligen har de tröttnat på oss och avslutat ärendet, och har en kund mindre.
Pingback: Boka Inte med Sydafrikaresor.se - Reseforum
Pingback: Sydafrika var fantastiskt! - Reseforum
Kan ju tipsa om vår resedagbok (som visst aldrig blir helt färdig):
http://www.mintur.se/resdagbok/7088
Pingback: Presentkort till halva priset - Reseforum
Hej där!
Hittade dina kommentarer via nätet.
Tråkigt för er med så dålig erfarenhet av Afrikaresor. Vi är jättesugna på resa till Sydafrika. Tänkte trots allt kanske testa Sydafrikaresor, har du kvar presentkortet till försäljning?
Har du något spec annat som du kan tipsa och råda om gällande resebolag och/eller resa i Sydafrika?
Bästa hälsningar
Susanne
Susanne!
Det beror väl på vad man förväntar sig av resan, men vi reser sällan på långresor och valde Sydafrikaresor för att ha en slags garanti i jämförelse med att boka på egen hand. Vi tyckte inte att vi fick det bemötande som man kan begära när man handlar för så stora pengar.
Om vi åker igen, vilket vi hoppas, så kommer vi förmodlingen att boka allt själva med hjälp av kontakter både hemma och där nere.
Sen vill jag återigen betona att vi blev helt betagna av landet både vad det gäller natur, kultur och invånare!
Presentkortet finns kvar. Kontakta oss via kontaktfunktionen överst på sidan om du är intresserad.
Hittade ett intressant klipp i Helsingborgs Dagblad från 22 december 2009:
http://hd.se/ekonomi/2009/12/22/sydafrikaresor-ska-kompensera-kund/?from=rss
Just en av de saker som vi har anmärkt på…
Hej Jan,
Jag tycker det är väldigt tråkigt att du känner dig så missnöjd med er resa. Jag kan försäkra dig att vi vill att alla våra kunder ska vara nöjda till 100%.
Vi använder oss mycket av ARN, Allmänna reklamationsnämnden i dessa lägen för att låta en oberoende part få inblick i ärendet.
Vi följer alltid ARN’s beslut & rekommendationer och kommer att fortsätta göra detta.
ARN’s telefonnummer: 08 – 508 860 00
Jag hoppas att ni tar kontakt med ARN så vi kan lösa ärendet.
Vänliga hälsningar
Mattias Gustafsson
Sydafrikaresor
Måste bara kommentera detta också:
Det är intressant att se att ni använder er mycket av ARN. Det tyder ju rimligvis på att ni har många missnöjda kunder. Eller?
Ja du Mattias. Ni fortsätter att inte förstå. Vi är nöjda med resan, förutom några detaljer. Som jag skriver i inlägget: ”Vi hade en fantastisk resa i Sydafrika tre veckor i mars och blev mycket förtjusta i landet.”
Det är _resebyrån_ som vi tycker inte har levt upp till förväntningarna. Speciellt inte i det bemötande vi fått från vissa individer.
Okej, så ni var nöjda med resan, ni fick några ursäktande ord för det lilla strul som uppstod OCH dessutom en check på 1000 kr efter att du sagt att du ville ha en check. Ursäkta, men vad förväntar du dig egentligen att dom ska göra?
Du känns mest bara som en kverulant tyvärr, och det gör ju att man inte heller kan lita på dina andra ”historier” om hur företag varit ”dumma” mot dig.
Ska lägga dig på minnet så att mitt företag inte tar emot dig som kund i framtiden, för uppenbarligen är du en sån som är omöjlig att göra nöjd.
Cristian!
Vi har fått något annat än ursäktande ord också.
Vi har inte fått någon check utan ett presentkort som bara gäller hos Sydafrikaresor. Dvs vi kan bara nyttja det hos det företag som vi inte vill göra affärer med.
Och det finns positiva historier på den här bloggen om du läser, men det är inte det som är dess främsta syfte som du kanske förstår av namnet.
Sist med inte minst: Om du är rädd för att du inte kan göra kunder nöjda så kanske du inte skall driva företag?
Sydafrikaresor anser fortfarande att ett presentkort från dem är en ersättning. Jag tycker att det liknar utpressning. Ni får 1000 kronor, men bara om ni reser med oss igen. Vi kanske inte har råd att åka på en sådan resa igen och då är ju presentkortet inte värt något för oss. Och skulle vi åka igen så kommer vi att boka resan själva, eller anlita någon annan.
Ingen av dem på Sydafrikaresor som jag har kommunicerat med verkar heller stå för att de i resebeskrivningen utlovar tre safariturer i Krugerparken men att vi inte alls fick besöka den. Våra safariturer var i två privata parker utanför Krugerparken.
Jag kommer inte att skriva mer på nätet i den frågan. Åtminstone inte förrän ARN har sagt sitt. Eftersom jag vid upprepade tillfällen blivit uppmanad att anmäla ärendet dit så måste jag väl göra det. Det är för övrigt lustigt med en leverantör som så envist gör gällande att de ofta har med ARN att göra…
Den som vill kan läsa ett utdrag ur resebeskrivningen med det om Krugerparken markerat:
Resebeskrivning_sa2010_sid7-8.pdf
Pingback: Sydafrikaresor i Helsingborg – Avslut « rata.se