31 oktober felanmälde jag vår telefonledning till Telia. Dels var det kraftigt brus på linjen och dels var bredbandet väldigt instabilt. Eftersom Alltele levererar vår ADSL-tjänst så felanmälde jag även dit. De hjälpte till på alla sätt och vis och skickade även en ny splitter utan kostnad för att utesluta alla felkällor. Jag hade själv kopplat ur allt utom första jacket och testade även med ett annat ADSL-modem.
Efter någon dag fick jag besked om att kabelfelet skulle vara åtgärdat under dagen 3 november. Till saken hör att detta var mitt under höstlovet och sonen satt som på nålar eftersom han sett fram emot att spela live under lovet. På fredag 5 november var det fortfarande tyst i luren och inget bredband. Nytt samtal till Telia och jag fick veta att ärendet var avslutat av misstag!
8 november ringde jag igen och det var fortfarande konstigheter med hur ärendet loggats och därför hade inget gjorts. Nästa samtal var den 11 november och jag fick veta att ärendet hade hög prioritet eftersom det även drabbat andra abonnenter i området och det skulle skickas tekniker omedelbart.
Måndag 15 november dök det plötsligt ett par tekniker från Empower. Det var ju tur att jag var hemma… De hade till råga på allt blivit skickade till fel adress! Vår granne, som de besökt, förstod inte alls vad det handlade om. Nu var det första gången sedan jag felanmält som det faktiskt kom någon tekniker till oss för att mäta upp kabeln. Efter några timmar försvann de och jag hoppades på det bästa. På förmiddagen 16 november testade jag och det fanns kopplingston i luren och bredbandet var tillbaka. Klockan 14.02 kom ett SMS som bekräftade att ärendet var avslutat. Enligt kundtjänst så skulle jag nu när kontakta dem igen för att begära kompensation. Jag vägde in merkostnader för mobiltelefoni, mobil uppkoppling och ett förstört höstlov. Det var mycket tjat om att det inte är Telia som äger kopparkablarna och bla bla bla. Men det är ju faktiskt med dem man har avtal så det är ju deras ansvar. Den jag talade med i kundtjänst hade bara sin mall för ersättning att gå efter och jag ville därför att någon med mandat att ta beslut på en annan kompensation skulle ringa upp mig. Kundtjänst lovade att så skulle ske, men kunde inte ange när. Nu har det gått mer än en vecka sedan dess och jag har fortfarande inte hört något.
Nu kliar det rejält i fingrarna för att byta leverantör av både fast och mobil telefoni!
Det var svårt att inte komma att tänka på denna klassiker med tanke på de senaste veckornas erfarenheter från Telia…
Pingback: Telia hörde av sig! « rata.se