Västtrafik och de upprörda Helgeredsborna

När förra inlägget skrevs så hade de nya tidtabellerna inte införts. Efter en vecka med busslinjerna 22 och 36 så står det klart att vi inte bara fått sämre turtäthet på pappret. Det är än värre i verkligheten! Bussar uteblir mitt i högtrafik och vi riskerar att komma försent till jobb och skolor. Även på ledarsidan i Göteborgs-Posten har man reagerat på Västtrafiks attityd gentemot Helgered (se bild nedan).

Enligt var jag fått fram så är de linjer som vi skall förlita sig på nedprioriterade av underentreprenören Göteborgs Spårvägar. De har i sin tur en leverantör som kör linjen med bussar som lånas in från Göteborgs Spårvägar. Det är det sämsta som rullar för Västtrafik som skall upprätthålla kollektivtrafiken på linjer 22 och 36. Eftersom detta är de sista busslinjerna som GS kör, och det bara till i sommar, så är det helt uppenbart att de inte har några högre ambitioner med dem.

Vi har fått svaret att det blir bättre från juni 2013 då en ny entreprenör skall ta över linjerna. Det är ju bra, för vi har ju redan fått det mycket sämre än vi hade för ett par veckor sedan. Skulle det bli ännu sämre så kommer det behövas nya parkeringsplatser i Helgered. Frågan är hur Västtrafik har tänkt sig att de skall ha några kunder kvar i Helgered om ett halvår.

Jag har också hört att det i ett internt dokument på Västtrafik slås det i ett avsnitt fast att ”Helgered har haft det för bra”. Tyvärr har jag inte fått tag på dokumentet själv, men jag har pratat med en person som har läst det. Det vore mycket intressant att få ta del av det.

De avtal som upprättas med underleverantörerna gör heller inte saken bättre för oss kunder. Enligt uppgift så finns det avtal som gör det mer lönsamt för tjänsteleverantörena att helt ställa in en tur helt än att köra turen försenad.

Är det dessutom sant att det står mängder med bussar som medvetet får stå och förfalla ”för att det är billigare än att underhålla dem” så ökar ju inte förtroendet för Västtrafik och dess samarbetspartners.

Från GP's ledarsida 2012-12-07

Från GP’s ledarsida 2012-12-07

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *